Zonder doordachte verhaallijn met verwikkelingen en onverwachte gebeurtenissen haakt de kijker of lezer al snel af. Het verhaal moet van begin af aan boeien. Dat geldt evenzo voor een voedselbos-plot. De titel van de thriller ‘Koolmeesjes in het voedselbos’ steekt bleekjes af een potentiële bestseller als ‘Verraad in het voedselbos’ of bij de pageturner ‘Verdwenen vrouwen van het voedselbos’.
Een plot is ook een grafische weergave van waarnemingen. Een aantal vrijwilligers van Voedselbos Emmeloord heeft in het voedselbos zes zogenaamde bomenplots vastgelegd. Per hectare kozen zij een kenmerkende plek met als middelpunt een herkenbare boom, daaromheen trokken zij een denkbeeldige cirkel van 10 m doorsnee. Elke plot wordt gemonitord door meetgegevens te verzamelen over onder andere biodiversiteit, CO2-opslag, voedselproductie of bodemleven. Het meetinstrument is beschikbaar gesteld door The Plant (organisatienetwerk voedselbossen), communicatiebureau de Lynx en Wageningen University & Research.
‘Knap saai werk, niks spannends aan’ zal de lezer denken. De vrijwilligers van Voedselbos Emmeloord die niet bij de plots betrokken zijn, denken daar heel anders over. Zij zagen al in de tweede week hoe hun plot-collega’s door het bos doolden op zoek naar de locaties die ze een week eerder hadden uitgekozen. Met de minuut werd de onzekerheid van de plotters groter en nam de twijfel toe. Was het wel hier? Was het nou deze boom of die ernaast? De toeschouwers zijn heel benieuwd hoe deze zenuwslopende serie gaat aflopen.